Holocaust multimedialt fortalt
Konsentrasjonsleiren Auschwitz i Polen ble frigjort av
sovjetiske styrker 27.januar 1945. FN vedtok, i 2005, 60 år etterpå, at denne
dagen skulle være en internasjonal minnedag for Holocaust. I Norge ga regjeringen
skolene i oppdrag å minnes ofrene for Holocaust. Hvordan kan skolene bruke
denne dagen til å formidle kunnskaper og bygge holdninger for å demme opp for
rasisme, antisemittisme og fremmedfrykt?
I denne bloggposten vil jeg se nærmere på hvordan et
spennende samarbeid i Kristiansand søker å svare på dette oppdraget.
I Norge satte Kunnskapsdepartementet ned en
arbeidsgruppe som skulle komme med forslag til hvordan skolene kunne jobbe
systematisk og helhetlig mot antisemittisme, rasisme og diskriminering. Gruppa,
ledet av Inge Eidsvåg, leverte i 2011 rapporten: «Det kan skje igjen». Les
rapporten her: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/grunnskole/eidsvagutvalget/eidsvag_rapport_det_kan_skje_igjen.pdf
I
innledningen siteres en fange i Auschwitz:
-
«Kjære Lærer! Jeg
er overlevende fra en konsentrasjonsleir. Jeg så det som intet menneske burde
være vitne til: Gasskamre bygd av dyktige ingeniører. Barn gasset i hjel av
velutdannete leger. Spedbarn drept av erfarne sykepleiere. Kvinner og deres
babyer skutt og brent av mennesker med eksamener fra gymnas og universitet. Jeg
er blitt skeptisk til utdannelse. Min bønn er: Hjelp elevene dine til å bli
menneskelige. Ditt arbeid må aldri produsere lærde monstre, dyktige psykopater,
velutdannete eichmanner. Lesing, skriving og regning er viktig bare hvis det
tjener til å gjøre våre barn mer menneskelige.»
(Brev fra en
anonym konsentrasjonsleirfange, funnet i Auschwitz i 1945.)
At
skolene har en avgjørende rolle for menneskets utvikling understrekes i en
rapport til UNESCO, som også siteres i rapportens innledning.
-
Utdannelse spiller
en fundamental rolle i all personlig og sosial utvikling. Det er ikke en
mirakelkur eller en magisk formel, som åpner døra inn til en verden der alle
idealer vil bli virkeliggjort. Men det er et av de viktigste midler vi har til
å skape en dypere og mer harmonisk menneskelig utvikling – og derved redusere
fattigdom, eksklusjon, uvitenhet, undertrykkelse og krig.
(Rapport til UNESCO fra Den internasjonale
kommisjon om undervisning for det 21. århundre: Learning The Treasure Within,
1996.)
Skremmende aktuelt
Bomben
mot Regjeringskvartalet og massedrapene på Utøya, 22. juli 2011 gjorde
rapporten skremmende aktuell. Men allerede i 2007 hadde Stiftelsen Arkivet i
Kristiansand markert Holocaustdagen, som nå er vokst til å bli landets, kanskje
til og med Skandinavias, mest omfattende Holocaustmarkering. Arkivet, senter
for fred og menneskerettigheter, samarbeider med Kristiansand og Arendal
kommuner, Røde Kors og FN- sambandet om et dagsopplegg for samtlige 1600 9.
klassinger i Arendal og Kristiansand kommuner.
Multimodalitet og
literacy
I
denne bloggposten legger jeg til grunn at alle aktivitetene, innleggene og
bidragene gjennom hele dagen, sees under ett. Jeg vil si noe om multimodalitet.
Jeg forutsetter også et utvidet tekstbegrep - foredrag, bilder, opplesning,
musikk, tekstplakater, lydfiler, personlige muntlige beretninger - alt er tekst.
Begrepet litaracy, blir dermed også viktig.
Tre dager, to
kommuner.
I
Kristiansand danner storsalen på Fønix kino rammen rundt markeringen. I Arendal
er det Store Torungen, hovedsalen i kulturhuset, som er hovedarena. Hver av
dagene får ca. 550 elever på ulike måter presentert faktakunnskap om Holocaust,
men ikke minst personlige fortellinger fra tidsvitner. Alt i en verdig ramme med
musikk, opplesninger, bilder, film og foredrag.
I
en stemningsfull åpningsseremoni hvor alle elevene er samlet, minnes de jødiske
ofrene for Holocaust på Agder. Vi får høre hvem de var, det vises bilder og vi
får høre hva som skjedde med dem. Den pedagogiske ideen er å komme nærmere det
som i tid og geografi på mange måter er så fjernt.
Monika
Levin, journalist og teaterkritiker, var en sentral bidragsyter. Elevene
kjenner antagelig ikke henne, men hun blir presentert som en av de norske
jødene som unnslapp Holocaust. Hun leser en fortelling om en gruppe jøder på
flukt mot Sverige. En dramatisk historie hun har skrevet selv. Med på flukten
er et lite barn. Barnet er sultent, kald og trøtt og gråter. Flyktningene og guidene
er redde for at gråten skal avsløre dem for tyskerne, som er hakk i hel. Derfor
gir de barnet sovemedisin, og kanskje for mye sovemedisin. Om barnet enda lever
er usikkert når de kommer i trygghet på svensk side. Foreldrene leter fortvilet
etter tegn på liv. Det virker håpløst. Helt til barnet hikster og hiver etter
pusten. -Og barnet, sier Levin, det var meg.
En
annen viktig stemme i åpningen er Trond Blattman. Best kjent som leder for den
nasjonale støttegruppen etter 22.juli. Sønnen Torjus, ble drept på Utøya.
Blattman forteller om sønnen, om det som skjedde og understreker sammenhengen
mellom drapsmannens tankegods og de ideene, som gjorde Holocaust mulig.
Fellesstasjonen, avsluttes med en kort film om Auschwitz. En semidokumentar
laget av Steven Spielberg hvor Meryl Streep har fortellerstemmen. (https://www.youtube.com/watch?v=wKo4zM45-Kw&t=408s)
Halve
salen blir nå sittende til en sesjon i stor sal, og den øvrige halvparten
fordeles til rotasjon i mindre grupper for kortere sesjoner i mindre saler. Elevene
møter Røde Kors, som ofte har fortalt om ulike former for utenforskap, eller
hatt flyktninger fra aktuelle kriger, som vitner. Vitner elevene kan stille
direkte spørsmål til. De har ofte også presentert muligheter ungdommen har for
å engasjere seg i frivillighet.
Arkivet
har hatt en sesjon hvor tilskuerrollen utfordres og problematiseres. Elevene
utfordres til å ta moralsk stilling til ulike tenkte situasjoner. De viser sin holdning
ved å plassere seg på bestemte måter i salen.
På
begge disse stasjonene er tanken å involvere elevene mer ved å direkte utfordre
dem. På den stasjonen jeg har betjent får elevene et foredrag, understøttet av
en power point. Temaet er folkemord, hvordan det er mulig, og hvordan vi kan og
må forsøke å bygge indre psykologiske og verdimessige, og ytre institusjonelle,
juridiske forsvarsverker mot slike sammenbrudd og kollaps, i samfunn og moral. Foredraget
skal altså formidle kunnskaper men også bidra til å bygge bestemte holdninger
og verdier.
En hensiktsmessig
form?
I
boka Digital studieteknikk (Hagelia 2017) leser vi om Meyers
multimediaprinsipper. Det er et nyttig verktøy for en gjennomgang av foredraget.
Spørsmålet er om foredraget har en form som hjelper foreleseren å formidle
kunnskaper og verdier.
En
multimodal, eller sammensatt tekst, bruker flere modaliteter samtidig. Meyer
opererer med tre ulike modaliteter: Visuelle, som skrift, gester, video,
bilder, osv. Auditive, som talespråk, tempo, toneleie, musikk, osv. Med taktile
modaliteter tenker han bl.a. på berøring og blindeskrift. Jeg ser, som sagt,
hele foredraget i denne sammenhengen, som tekst.
Beskrivelse av
foredraget.
De
ca, 115 elevene som kommer til stasjonen, en kinosal, er ofte satt sammen av
klasser fra ulike skoler. Lyset er dempet og noen elever stormer mot de beste
plassene. De fleste elevene finner plassene sine uten unødvendig støy,
avbrytelser og heft. På lerret møter de dette bildet:
Vanligvis
faller elevene fort til ro, og jeg ønsker velkommen. Jeg har nå 25 minutter til rådighet..
Redundansprinsippet
– modalitetene utfyller hverandre.
Dette
bildet, åpningsbildet, bringer oss umiddelbart inn i temaets kjerne. Hvordan
kan det lille barnet i bildet, utgjøre en trussel for den voksne, tungt
bevæpnede mannen? Bildet viser en gruppe jøder som ekskorteres bort fra den
jødiske gettoen i Warsawa, under bevæpnet overvåking av tyske soldater. Vi
lurer umiddelbart på hva det er med kvinnene og barna i bildet som krever et
slikt oppbud av tungt bevæpnede soldater? Hvor har de vært og hvor skal de? Formidlerens
kommentarer utfyller bildet og begynner å svare på disse spørsmålene.
Tyskland
var et ledende industriland. Kristent og med en omfattende katalog av ledende
filosofer, vitenskapsmenn- og kvinner, forfattere, komponister, filmskapere,
malere, osv. Med skoler, domstoler, kirker, rådhus og politiske institusjoner.
Hvordan kunne dette landet så totalt kollapse i vold, undertrykking og
massedrap? Og, dersom vi antar at soldaten som peker på gutten med
maskinpistol, i sitt psykologiske inventar er lik oss, hva forteller han seg
selv om sin rolle i den kjeden av begivenheter som førte til guttens død i
Auswich noen dager seinere? Hvordan kunne ettertiden forklare at så mange
vanlige mennesker kunne være med på uhyrlighetene?
Dette
er viktige svar å finne skal vi klare å hindre det å skje om igjen.
Med
dette ene åpningsbildet prøver jeg å lage en bro mellom dengangda og nå. Mellom
gutten og soldaten på bildet, og oss i salen. Jeg prøver å skape identifikasjon
og relevans. Meyers multimodale prinsipp er at læringsutbytte øker når ord og
bilder kombineres. Jeg synes også at bildevalget svarer godt på Meyers prinsipp
om sammenheng – når overflødig informasjon fjernes.
Bildet
forteller en enkel historie samtidig som det inneholder mye viktig informasjon.
Bildet står oppe lenge, det bidrar også til ro og konsentrasjon om det som
formidles. Jeg bestreber meg på å stå rolig, og rette oppmerksomhet mot
detaljer i bildet ved å bruke en laserpeker. Hovedelementene i bildet er gutten
og soldaten. Bildet er derfor lett å lese og dermed står det ikke i veien for
tilleggsinformasjonen formidleren gir. Meyer kaller det for redundansprinsippet.
At bilde, skrift og tale skal trekke samme vei, og ikke forstyrre, forvirre, eller
stå i veien for, utfyllende informasjon.
Spatialprinsippet
– evnen til å skape mentale bilder.
Lysbilde
nr. 2 i powerpointen viser tre bilder fra ulike historiske og geografisk steder,
satt sammen. Det ene bildet viser en statue av en mann som bærer et barn. Så er
det et nærbilde av en ung mann med stygge arr i ansiktet og vi ser
åpningsbildet om igjen.
Statuen
av mannen og barnet finner vi i minnesmerket Khatyn, i Hviterussland. Det
forteller historien om hva som skjedde i den landsbyen, og i over 700 andre
landsbyer i Hviterussland under 2vk. Landsbyene ble fullstendig brent og alle
innbyggerne ble massakrert av nazistene. Historien bak statuen er at i denne
landsbyen overlevde mannen fordi han var i skogen da tyskerne kom. Da tyskerne
forlot åstedet fant han sin egen sønnesønn, som var den eneste andre overlevende.
I ett tidligere yrkesliv besøkte jeg flere ganger Hviterussland og dette
minnesmerket. Jeg traff barnet, som nå var blitt en voksen mann og fungerte som
en slags vaktmester og oppasser for Khatyn. Når jeg forteller at jeg har
historien om Khatyn fra han, gir det fortellingen autoritet og autentisitet. Det
betinger også innlevelse og tilstedeværelse fra en personlig fortellerstemme.
Noe som også øker involveringen og engasjementet hos elevene.
Historier
kan så lett forsvinner i ei tåke av tall, statistikk og avstand i tid og rom.
Denne fortellinga er et forsøk på å bringe historien nærmere oss. Det dreier
seg om enkeltmennesker, om pust og puls, håp og drømmer.
«Gå
og se» er en russisk film som skal være inspirert av tilintetgjørelsen av
Khatyn. En rystende film som ligger her: https://www.youtube.com/watch?v=zYIaDYRipoM
Men
hvordan kan vi forklare at et storstilt industrielt folkemord som Holocaust
finner sted?
Her
retter jeg oppmerksomheten mot åpningsbildet igjen og tilbyr
forklaringsmodellen «byråkratisk avstand». Hele hendelsesforløpet, hele kjeden
av begivenheter, som ledet til drapet på den unge gutten, var stykket opp i
biter av handlinger. Soldaten på bildet kan forklare for seg selv, at han bare
var en soldat som var på jobb den dagen. Det var der han var utstasjonert. Og
historien er full av sånne som «bare». Bare kjørte et tog, bare stemplet et
dokument, bare lukket ei dør, bare kokte mat til soldatene, osv. Det har vært
sagt at jøder selv, og ukrainere og polakker, fikk jobben med å rydde
gasskamrene og stable i ovnene. At det ville være en for stor påkjenning for
tyskerne, at de ville få anfektelser og at det ville kunne sette hele
jødeutryddelsen i fare. Mon det..
Å
gjenta åpningsbildet, skaper gjenkjennelse og det bidrar til å lage en
sammenhengende og sammenbindende fortelling.
Bildet
av den unge sorte mannen er oppspillet til fortellingen om folkemordet i
Rwanda.
Forklaringen
om «byråkratisk avstand» rakner i møte med historiene fra Rwanda. Rwanda er et
lite afrikansk land, på størrelse med Agderfylkene. På 100 dager ble kanskje så
mange som 1 million mennesker drept. På nært hold. Med stokker, kniver,
steiner, kasta inn i hus som blir satt fyr på, hoppet på til hodet sprekker.
At
mannen på bildet overlever er knapt til å tro. Og vi kan se for oss at han ber
for sitt liv, at han gråter, at han ser drapsmennene i øynene, kanskje tiltaler
han dem ved navn..
Å
sammenligne størrelsen på Rwanda med et geografisk område, Agder, som de
kjenner bidrar til å gjøre det «nærmere», noe de kan identifisere, kjenne
igjen, en knagg å henge noe på.
Et narrativ om
«oss» og «dem».
I
et sosialkonstrukturelt perspektiv er «virkeligheten» en sosial og tillært
konstruksjon. Vi snakker om en primærdiskurs som er den vi er omgitt av som
hverdag, i de nærmeste omgivelsene. Det er virkelighetens tattforgittheter. Det
for oss fremstår som naturlig og sjølsagt, som vi aldri stiller spørsmål ved.
Et morsomt bilde på det er om fisken, som er den siste som oppdager vannet.
Når
våre sosiale virkeligheter utvider seg, for eksempel i skolen, idrettslaget og
i arbeid, så kommer vi inn i sekundærdiskursen. Da utfordres våre tilvante
perspektiver og sannheter. Vi evner å utvikle et utenfra syn på oss sjøl, våre
historier og vi avslører våre usynlige opplagtheter.
Dette
bildet, hentet fra Facebook, er en morsom måte å illustrere at den sosiale
virkeligheten er en konstruksjon.
Guttene
er bestevenner og skal lure læreren til å ta feil av dem. Derfor har de klipt
samme frisyre. Det morsomme ligger naturligvis i at den ene er hvit, og den
andre er sort. Vi forstår at det skal mere til enn samme frisyre, for å lure
læreren. Men guttene har ikke lært seg denne viktige distinksjonen. Enda. Så
vet vi at det er sosialt nødvendig at vi kan skille det ene fra det andre. Men
bildet gir oss en tydelig illustrasjon på at hva som skiller mennesker ikke
opplagt er hudfarge. Det gir også en anledning til å si at den farlige
forskjellen ikke nødvendigvis er mellom sort og hvit, men mellom rent og urent.
Hvordan presentere
på en effektiv måte?
I
boka Digital studieteknikk (Hagelia 2017) lærer vi at presentasjonen kan
formidles som en fortelling, gjerne satt sammen av små fortellinger. I denne
presentasjonen brukes det ganske sterke bilder og fortellinger, for å holde
elevenes oppmerksomhet. Og det søkes aktivt å finne forbindelse mellom
historiene fra «verden der ute», til kjente størrelser for elevene. De ulike
historiene og bildene er byggeklosser i fortelling som advarer mot uheldige
utviklingstrekk,
Ord er farlige.
I
dag vet vi at radiostasjonen RTLM, Hutu Power Radio, spilte en viktig rolle i å
sette folkegruppene opp mot hverandre. Jeg snakker her om hvor viktige ord er
og hvor farlige ord kan være, brukt på gale måter. For å understøtte det
poenget spiller jeg av en lydfil https://www.youtube.com/watch?v=VNbUeLnxQEI
For
å skape psykologisk avstand som muliggjør drap og overgrep, masseres det over
lang tid inn en forestilling om «de andre» som farlige, som ondsinnede, de er
skadedyr, rotter, kakerlakker. På den måten dehumaniseres mennesket. For å
illustrere det poenget viser jeg et bilde fra Abu Greib.
Segmenteringsprinsippet
– dele opp lærestoffet i mindre biter.
Lydfilen
i forrige lysbilde forteller om hvordan ord ble brukt for å skape den
psykologiske avstanden, som gjorde folkemordet i Rwanda mulig. Gjentatte
beskrivelser av tutsiene som kakerlakker reduserte dem, dehumaniserte dem i
hutuenes øyne. Dette lysbildet utdyper og illustrerer begrepet dehumanisering
Her
ser vi en kvinnelig amerikansk soldat, som psykologisk har fjernet seg fra
mannen på bakken. Helt bokstavelig er han for enden av et hundehalsband, naken
og på gulvet. Vi kan tenke oss at hun er over en terskel hvor det er lettere
for henne å skade denne mannen. Bildet er autentisk, og soldaten ble senere
dømt for dette overgrepet. Senere er det også kommet frem at mishandlingen av
irakiske fanger var systematisk, planlagt og initiert fra høyerestående
offiserer.
Dette
bildet brukes for å si noe om dagens politiske lederskikkelser i et møte som
oser av mistro og nesten fiendtlighet. Og at verden i dag er et annet sted enn
da Kennedy formulerte sin appell om samarbeid for høyere idealer.
I
ettertid er det lett å se at dette bildet er overlesset. I tillegg kommer en
lengre utlegning fra formidleren sin side. Det er også kanskje for mye ukjent
og ny informasjon, også på engelsk, for mange av elevene. Vi er også nå ganske
langt ute i foredraget og oppmerksomheten svekkes. Det har vært mye informasjon
å ta inn og lite tid til å prosessere. I tillegg har formidleren gjerne
tidsnød, og begynner å prate fortere. Men vi nærmer oss slutten.
Fra
en tur ute i verden og tilbake i historien trekker vi fortellingen «hjem
igjen». Denne faksimilen fra «nazimarsjen» i Kristiansand sommeren 2017,
hjelper oss til det.
Nazismen
er ikke død, verden er et farligere sted. Der vi er i skole og fritid må vi
møte disse utfordringene med gode holdninger, kunnskaper og moralsk bevissthet.
Og verdens ledere må respektere menneskerettighetene, fremme demokrati og
samarbeid.
Gode
ord som kan veilede oss finner vi i menneskerettighetserklæringens første
artikkel:
Med
det er denne sesjonen ferdig, og elevene er enten ferdige for dagen, eller de
skal videre til neste stasjon.
I
løpet av hele dagen møter elevene visuelle modaliteter som film, bilder,
gester, mimikk og skrift. De møter audiovisuelle modaliteter i form av musikk,
talespråk, lydfil, men i mindre grad taktile modaliteter som berøring.
Arrangementet i store og små aulaer er et hinder for formidlerne til å skaffe
seg oppmerksomhet, skape ro, osv. ved å ta på elevene.
Elevene
er utenfor skolen, og de er sammen med elever fra andre skoler. I tillegg skal
de bevege seg mellom ulike lokaliteter, og dagen er designet slik at elevene
bare må «dilte med». Arrangørene er klar over disse ulike distraksjonsfaktorene
og prøver å motvirke det ved hyppige skift mellom modaliteter, gjennom å binde
sammen fortellingene om det som skjedde, geografisk og i tid langt unna, med
lokale, aktuelle og kjente fortellinger. Det legges stor vekt på den personlige
fortellingen, det sjølopplevde, autentiske, i et verdig verbalspråk som likevel
ligger nær elevenes virkelighet.
For mye
informasjon på for kort tid?
I
boka Norskdidaktikk (Fjørtoft, 2014) siteres Toril Stand på side 226.
Like
lite som de «etnisk norske» elevene er en homogen gruppe, like lite kan vi vi
sette «minoritetsspråklige elever» i bås. Men når mange mennesker krysser
grenser mellom nasjoner, kulturer og kontinenter for å bosette seg her, må vi
drøfte hvilke konsekvenser det skal ha for litteraturundervisninga i norsk
skole. (Strand, 2009, s.7)
Og
jeg vil mene det gjelder for undervisning i alle humanistiske fag i skolen.
I
tilfellet med Holocaustdagen kan vi ikke ta for gitt at alle elevene kjenner
særlig mye til 2vk, hva som skjedde med jødene, også på Agder, eller at vestlig
politisk historie er kjent mark.
Av
disse grunnene kan vi si at literacy kompetansen er ulikt fordelt blant
elevene. En definisjon av literacy viser til «en bred kompetanse der den kyndige kan tolke, forstå, vurdere og
nyttiggjøre seg et stort register av betydningsbærende, eller (…) semiotiske,
ressurser i en sosial og kulturell kontekst «(Skjelbred, 2010, s.13).
Bo
Steffensen, gjengitt i Sylvi Penne (Universitetsforlaget 2010) snakker om
elevenes kulturelle forforståelse. Riktignok som forutsetning for elevenes
opplevelse av fiktive verdener. Jeg mener at tilsvarende oppfatning av begrepet
kulturell forforståelse er gyldig også for å avlese, tolke og forstå, den type
tekster som Holocaustdagen byr på. Fortellingene som formidles er sanne,
personlige historier om faktiske hendelser i et ikke-akademisk språk, som
ligger nærmere skjønnlitteratur enn sakprosa.
Kanskje
kan vektleggingen av det personlige i historiene, pendlingen mellom kjent og
ukjent, nært og fjernt,og de ulike modalitetene, løfte elevene over evt.
begrensning i manglende «literacy», eller kulturelle forforståelsen? Lesning av
tekstene, det Steffensen kaller lesning som opplevelse, er knyttet til følelser
og individuelle opplevelser. Jeg ville mene Holocaustdagen legger godt til
rette for «opplevelser», slik forstått.
Jeg
er derimot usikker på om Holocaustdagen legger til rette for den tredje formen
for lesning Steffensen beskriver «lesning som erkjennelse».
Lesning
som erkjennelse krever språklig refleksjon og begrunnelser, et metaspråk om
verden, og om den fiktive verden. Holocaustdagen legger i mindre grad opp til
denne formen for refleksjon. Dagen er tettpakket med informasjon, av møter med
ulike mennesker med ulike fortellinger, og med transport fra sesjon til sesjon.
Det er oppfordret til, men ikke systematisert og tilbudt som ferdig opplegg,
etterarbeid i klassene. Så er det nok grunn til å tro at flere av klassene
henter frem Holocaustdagen som en felles referanse, i norsk, historie og
samfunnsfag. Men da kanskje mer tilfeldig, spontant og usystematisk.
Modellanalyse
I
boka»Dramaserien Skam» (Fagbokforlaget, 2018, s
227) presenteres vi for modellanalyse som et pedagogisk verktøy.
Modellanalysen brukes for å hjelpe elevene med nærlesning og å bruke metaspråk.
Jeg tenker innrammingen av Holocaustdagen og kontekstualiseringen av bildene og
fortellingene, kanskje er å forstå som en form for nærlesning.
Nyhus
og Talsethagen (Fagbokforlaget 2018, s. 225) skisserer 5 nøkkelspørsmål for
nærlesning:
1,
Hva er det jeg ser? For eksempel bildet av transporten fra gettoen, gis ei
innramming. Det du ser, men hva betyr det du ser? Hvem er aktørene og hvorfor
er nettopp dette bildet valgt?
2,
Hva er det jeg hører? For eksempel lydfilen fra RTLM Hutu Power Radio. Vi hører
ordene, vi opplyses om konteksten for radiosendingene og vi lærer begrepet
«dehumanisering».
3,
Hva kan det jeg hører/ser bety? Her er bildene og tekstene illustrasjoner på
hvordan avstand mellom mennesker skapes, hvordan mistenksomhet sås, hvordan det
nesten umerkelig gjennom lover og rettsapparat, men også i den kulturelle
forforståelsen, etableres et oss og et dem. Og at «dem» er noen som på
fundamentale måter truer oss, vår kultur og i bunn og grunn vår overlevelse.
4,
Har jeg sett eller hørt noe av dette før? Hvor? Bildet med guttene som skal
lure læreren, kan sette oss på sporet av opplevelser vi selv hatt, eller
historier vi hører, om hvordan tilfeldige forskjeller mellom mennesker tildeles
moralske, eller verdimessige, kvaliteter. Det kan hjelpe oss til å avsløre
slike lettvintheter hos oss selv, og hos andre.
5,
Hvor kan jeg finne hjelp til å forstå det? Internettet og sosiale medier er
verdifulle kanaler for kunnskapsinnhenting og sosial kontakt. Det er mye
lettere å finne gode illustrerende bilder til f, eks. skolearbeidet, eller en
presentasjon som denne, når vi har nettet. Og det er lettvint å holde hyppig
kontakt med venner fjernt og nært, dele informasjon, gjøre avtaler, sladre.
Så
vet vi at nettet også er en tidstyv og at vi alle mer og mindre blir ofre for
allegoritmenes tvangløse tvang. Vi kan havne i ekkokamre og bli mindre
eksponert for alternative fortellinger og forklaringer om verden, mennesker og
virkelighet. Kanskje kan dette bidra til å gjøre oss mer skeptiske til
foretrukne kilder, egen fortolkningsevne og evne til å legge vekk oppfatninger
og synspunkter i møte med bedre argumenter og dypere forståelser. Om vi altså
tar inn det sosialkonstruktuvisktiske perspektivet.
Jeg
har i denne bloggen diskutert om det er hensiktsmessig å holde et multimedialt
heldagsopplegg for mange hundre 9. klassinger som skal bevege seg mellom ulike
stasjoner med ulike tilnærminger til et overordnet tema, med mange
bidragsytere. Og om det er relevant å analysere bidragene og helheten, som en
tekst. Jeg mener det, men jeg ser også en betydelig svakhet ved at det ikke på
en god nok måte legges opp til at den enkelte eleven får reflektert alene, og
sammen med andre, den kunnskapen som formidles og de fortellingene de hører.
Faren er at dagen blir et møte med spennende mennesker, grusomme historier og
vonde bilder, som likevel ikke gir en dypere forståelse, oppfattes som relevant
for elevens livm bidrar til refleksjon, handling og kanskje endring.








Dette høres ut som et spennende opplegg, og jeg kjenner på nysgjerrighet i forhold til hvordan det fungerer. Å presentere disse forferdelige delene av historien i kinosal i foredrag som er gjennomarbeidet med presentasjoner som vektlegger bruken av ulike uttrykk tror jeg forsterker inntrykkene og bidrar til å vekke interesse. Samtidig lurer jeg på om det kan bli litt mye å ta inn på en dag? Det er mange ting å bearbeide etterpå, og jeg håper virkelig at skolene tar innover seg at de har en jobb å gjøre i etterkant. Selv husker jeg fortsatt inntrykkene fra en gammel, svarthvit filmavis som viste byggingen av Berlinmuren som vi så da jeg gikk på ungdomsskolen. I bakgrunnen til denne filmavisen ble det spilt av musikk, og jeg kan fortsatt ikke høre musikken fra Beethovens 2. sats i 7. symfoni uten å få tårer i øynene, og se for meg fortvilelsen til de mange som ble atskilt fra familie og venner.
SvarSlettAv egen erfaring vet jeg at det kan være vanskelig for mange ungdommer å komme til ro på en slik tilstelning, og at noen elever i settinger utenfor skolen føler seg mer fristilte i forhold til oppførsel. Jeg håper dere har klart finne en form som fungerer - det fortjener både alle som er involverte i et såpass omfattende opplegg, og også alle medelever som ønsker å kunne følge med.
Hei, og takk for tilbakemeldingen! Jeg var redd jeg skremte alle vekk, når jeg plutselig så jeg hadde skrevet så mye :-)
SvarSlettFørst må jeg si - og virkelig berømme elever og lærere - det er masse summing i den store salen hvor alle møtes i starten. Forventninger, spenning og latter og flørt, et sunt ungdomsliv altså. Men når det gis et diskret signal om at nå begynner det, så er det knyst umiddelbart. Nesten alle. Nesten hver gang. Det er helt utrolig.
Også når jeg har mine sesjoner er det stille oppmerksomhet. Og det samme reporteres det om fra de andre stasjonene.
Så kommer du inn på det som jeg i arbeidet med dette temaet, nå ser tydelig er et svakt punkt. Tida til refleksjon, etterarbeidet. Vi har snakket om å lage et opplegg som skolene lett kan hente frem og bruke i ettertid. For selve dagen er så pakket med inntrykk, med logistikk, med spennende møter med elever fra andre skoler, osv. så bearbeiding er det ikke tid til.
Og noen vil oppleve det veldig sterkt. Noen vil kanskje ha reaksjoner ikke ulikt det du skriver om.
Jeg vil spille sterkt inn i samarbeidsgruppa at vi lager et slikt opplegg neste år.
Takk igjen for nyttige innspill og tanker.
Kjempeinteressant å lese. Viktig, spennende og evig-aktuelt tema. Selv arbeider jeg med en såkalt innføringsklasse med voksne elever i 20-årene bestående av flyktninger fra Syria, Etiopia og Eritrea. For dem har jeg lest om Moritz Rabinowitz, som vel var den første norske jøden som ble arrestert. De hadde lite kjennskap til Holocaust og andre verdenskrig generelt, tiltross for at de selv eller deres familie har vært utsatt for forfølgelse av ekstreme grupperinger på en måte som kan sammenlignes med det jødene ble utsatt for. Dagens teknologi gir oss enorme muligheter til å synliggjøre denne historien gjennom autentiske filmklipp, dokumentarer m.m.
SvarSlettHei, Roar. Takk for tilbakemeldingen. Og veldig interessant nettopp med tanke på dine elever. Hva kan denne fortellinga, denne kunnskapen, brukes til? Hva betyr den? Kan den kanskje skape identifikasjon? Har dagens flyktninger erfaringer å dele som kan gi ytterligere lag av forståelse i en norsk kontekst? Osv..
SvarSlettMed begrepet tidsvitner tenker vi ofte på overlevende etter Holocaust, eller barn av ofrene. Det gir mye mening å bruke for eksempel ei elevgruppe som din, som tidsvitner.